Parempia sähköisiä palveluja

Helsinkiin pitää luoda uusia sähköisiä palveluja, jotka auttavat ja helpottavat ihmisten työelämää ja arkea ja jossa tietotekniikka on valjastettu palvelemaan ihmistä eikä päinvastoin. Järjestelmiä tulee luoda käyttäjiä kuunnellen ja käyttäjiä varten niin, että palvelut ovat helppokäyttöisiä ja ratkaisevat ihmisten todellisia arkielämän ongelmia.  

Lähtökohtaisesti hyvä tietojärjestelmä voidaan pilata käyttökelvottomaksi, jos sen suunnittelussa ja toteutuksessa ei kiinnitetä huomiota käytettävyyteen ja palvelumuotoilua tehdä perusteellisesti.  Hankinnat tulee tehdä  järkevästi eikä kuvitellen, että tietojärjestelmiä ja vessapaperia voidaan ostaa samalla toimintamallilla. Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, ettei uusia järjestelmiä hankittaessa jouduta niin sanottuun “toimittajaluokkuun”, vaan palvelut ovat kaupungin hallinnassa ja niiden jatkokehitystä voidaan tilata eri toimittajilta. Tämä mahdollistaa todellisen kilpailun eri järjestelmätoimittajien välillä sekä tuottaa parempia palveluja ja säästää julkista rahaa.

Yleensä parhaaseen lopputulokseen päästään tekemällä nopeita pilotteja ja saattamalla palvelut jo varhaisessa vaiheessa käyttäjien saataville sen sijaan, että toteutetaan massiivisia järjestelmiä norsunluutornissa pahimmillaan vuosia ennen niiden julkaisemista.  Näin palvelusta voidaan kerätä todellisia käyttökokemuksia ja saada palautetta, jolla niiden jatkokehitystä voidaan ohjata tehokkaasti.

Julkisiin sähköisiin palveluihin tehdyt avoimet rajapinnat ja niiden tietovarastojen julkaiseminen luovat mahdollisuuksia yksittäisille henkilöille ja yrityksille rakentaa uusia innovatiivisia palveluita olemassa olevan tietoteknisen infrastruktuurin päälle. Kaupungissa tuotetun tiedon helppo ja avoin saatavuus luo mahdollisuuksia myös nykyistä paremmalle päätöksenteolle. Erilaisia tietovarastoja tehokkaasti yhdistämällä saadaan parempi kuva kaupunkilaisten todellisesta käyttäytymisestä ja tarpeista.

  • Kaupungin tietojärjestelmähankkeita pitää tehdä nykyistä kokeilevammin ja käyttää hankintalain mahdollistamia ketteriä tapoja tehdä julkisia hankintoja.
  • Julkisia hankintoja tehtäessä palvelumuotoilun merkitys ja järjestelmien käytettävyys tulee nostaa keskeiseksi hankintaperusteeksi.
  • Julkisen tiedon helppo ja tehokas saatavuus mahdollistaa uuden nykyistä paremman päätöksentekokulttuurin syntymisen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s