Kaupunkisuunnittelulla terveempi Helsinki

Maailman arvostetuimpiin lääketieteellisiin aikakausilehtiin kuuluvan Lancetin julkaiseman tutkimuksen mukaan tärkein kaupunkilaisia liikkeelle houkutteleva tekijä on hyvä kaupunkisuunnittelu. Liikkumaan houkuttelevissa kaupungeissa ihmiset liikkuivat huomattavasti enemmän kuin kaupungeissa, jotka eivät houkutelleet liikkumaan.  

Viimeisten vuosikymmenien aikana on väestön energian- ja rasvansaanti vähentynyt ja vapaa-ajanliikunta lisääntynyt, mutta samanaikaisesti työ- ja arkiliikunta ovat vähentyneet radikaalisti johtaen ylipaino- ja liikkumattomuusepidemiaan.

Tämän takana on yhteiskunnalliset rakenteet. Kaupunkisuunnittelijat, virkamiehet ja poliitikot ovat vuosikymmeniä käyttäneet valtavan määrän rahaa ja inhimillistä vaivannäköä rakentaakseen ympäristöjä, jotka eivät kannusta liikkumiseen. Lähikauppaan pyöräilemisen tai kävelemisen sijaan päivittäistavarakauppa on kaavoittamalla keskitetty moottoriteiden varsille hypermarketteihin, joihin pääsee vain henkilöautolla.  Alakouluissa lasten liikenneturvallisuudesta huolissaan olevan rehtorit ovat luoneet sääntöjä, jotka kieltävät koulumatkapyöräilyn ja joiden seurauksena lapset päädytään kuljettamaan autoilla. Työ- ja vapaa-ajan muutos on sitonut ihmiset suureksi osaa vuorokaudesta liikkumattomiksi erilaisten näyttöjen eteen. Nurmikolla ei saa kävellä. Puuhun ei saa kiivetä. Ja edelleen suurella rahalla rakennetaan teitä, joissa ei aina edes voi ajaa pyörällä.

Muutokseen vaaditaan sitä, että kaikessa kaupunkilaisiin vaikuttavassa päätöksenteossa otetaan liikkuminen ja sen houkuttelevaksi tekeminen huomioon. Ei riitä, että fyysinen aktiivisuus huomioidaan vain juhlapuheissa, vaan sen pitää näkyä päätöksenteon kaikissa vaiheissa. Tutkimusten mukaan tiiviit ja joukko- ja kevyen liikenteen varaan rakennetut kaupungit pitävät ihmiset fyysisesti aktiivisina ja terveempinä.

Pitää jatkaa pyörätieverkoston kehittämistä kuten Hämeentiellä ollaan tekemässä, suunnitella uusia asuinalueita niin, että palvelut on tavoitettavissa ilman henkilöautoa ja luoda turvallisia ympäristöjä, jotta lapset voivat pyöräillä harrastuksiin ja kouluun.

Keskuspuisto kaupunkilaisten keskeisenä ulkoliikunta- ja virkistysalueena pitää säilyttää. Helsinki on yksi harvoista pääkaupungeista maailmalla, jossa käytännössä kaupungin ydinkeskustasta voi retkeillä, pyöräillä tai hiihtää aina läheiseen kansallispuistoon asti. Tätä reittiverkostoa ei saa hävittää.

  • Liikuntavaikutusten arvioiminen pitää ottaa osaksi kaupungin päätöksentekoa esimerkiksi kaupunki- ja liikennesuunnittelussa ja opetustoimessa.
  • Kieltojen ja varoitusten sijaan pitää luoda turvallisia ympäristöjä kaikkien arkiliikkumiselle.
  • Keskuspuiston ainutlaatuista ulkoliikuntaverkostoa tulee kehittää ja suojella se rakentamiselta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s