Liikuntalautakunta 16.6.

Tämän kauden viimeisessä lautakunnan kokouksessa lyhyempi lista kuin viimeaikoina. Lausunto Käpylinnan kohtaloon ja normaaleja vuokrasopimuksia ja lainahakemuksia.

Liikuntalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle koskien Urheiluhallit Oy:n lainahakemusta Töölön Urheilutalon peruskorjaukseen ja kaupungin takauksen myöntämisestä rahoituslaitoksilta haettaville lainoille (pdf) (html)

Liite 2  Töölön Urheilutalon peruskorjaus 2017-2018 hankesuunnitelma

Töölön Urheilutalon peruskorjaus ja parannustöitä varten haettu laina. Hankkeen tarkoituksena parantaa kuntouintialtaan käytettävyyttä ja lisätä palloiluhalliin välipohja, jolla saadaan uutta liikuntatilaa rakennukseen. Hankkeeseen saadaan myös rahaa valtiolta. Lainan osuus kokonaiskustannuksista noin 40 % ja käytännössä kaikki loput tulevat rahoituslainoina. Tulevat lainanhoitokulut nostavat Urheilutalon laitosavustustarvetta ja nykyinen laitosavustusmäärärahan taso ei tule riittämään tulevina vuosina. Ok.

Liikuntalautakunnan lausunto koskien kaupunginvaltuuston toivomuspontta Käpylinnan liikuntatiloista (pdf) (html)

Valtuuston Bunkkeri-päätökseen liitetty toivomusponsi, jolla halutaan  varmistaa Käpylinnaa käyttävien erityisryhmien palvelut joko Käpylinnassa tai muualla. Edellisessä lautakunnan kokouksessa lautakunta liitti ensi vuoden talousarvioesitykseen mielestäni vähän epärealistisen toivomuksen siitä, että  mahdollisuutta säilyttää Käpylinnan uimahallina kiinteistön peruskorjauksen mukaisen päiväkotisuunnitelman sijaan. Liikuntavirasto on esittänyt sosiaali- ja terveysvirastolle neuvottelupyynnön Käpylinnan tilojen yhteiskäytöstä. Käpylinnan tilojen peruskorjauksesta järjestetään viranomaispalaveri 16.6.2016 tilakeskuksen johdolla.

Lausunnossa mahdollisuuteen säilyttää Käpylinnan allasosasto suhtaudutaan epäilevästi:

Käpylinnan toiminta jatkuu vielä normaalisti kevään 2017 loppuun saakka. Rakennuksen peruskorjauksen on tarkoitus alkaa kesällä 2017 ja sen arvioitu kesto on reilu vuosi. Tilojen korjaaminen nykyiseen käyttöön on tilakeskuksen arvion mukaan vaikeaa ja kallista.

Ennen Bunkkerin valmistumista tullaan korvaavina tiloina käyttämään Kinaporin palvelukeskusta, Yrjönkatua ja Kampin liikuntakeskusta. Bunkkerin valmistumisen jälkeen suurin osa ryhmistä voidaan sijoittaa sinne ja erityisolosuhteita vaativat ryhmät voidaan sijoittaa heille paremmin soveltuvaan Kampin liikuntakeskukseen.

Ok.

Oulunkylän Tekonurmi Oy:n pitkäaikainen maanvuokrasopimus Oulunkylän liikuntapuiston tekonurmelle (pdf) (html)

 

Ainakin Gnistanin käytössä olevan Oulunkylän Tekonurmi oy:n lämmitettävän  jalkapallokentän vuokrasopimuksen jatko. Nykyinen vuokrasopimus päättyy 31.7.2016.

Ok.

Liikuntalautakunnan lausunto Pikku Delfiinit Oy:n allasvuokrien korotuksia koskevaan aloitteeseen (pdf)(html)

 

Vauva- ja perheuinteja järjestävä Pikku Delfiinit Oy hakee alennusta kaupungin perimistä allasvuokrista. Liikuntalautakunnan aikaisemman päätöksen perusteella elinkeinotoimintaa harjoittavilta yrityksiltä ja yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä peritään eri tilavuokrat. Erilliset hinnat yhdistyksille ja yrityksille ovat perusteltuja. Itse olen avannut näitä perusteita aikaisemmassa blogi-kirjoituksessani, jossa totean:

Yritysten tehtävä on yleisesti taloudellisen voiton tuottaminen omistajilleen. Tässä ei sinänäsä ole mitään tuomittavaa tai ongelmallista ja monissa asioissa voittomotiivi tuottaa niin yrityksen kun sen asiakkaidenkin kannalta myönteisiä lopputuloksia. Näin tapahtuu erityisesti silloin kun saman hyödykkeen markkinoilla on useita toimijoita ja syntyy aitoa kilpailua asiakkaista. Näillä markkinoilla hyödykkeen hinta muodostuu kysynnän ja tarjonnan mukaan.  Myyntihinnan ja hyödykkeen tuotantokustannusten erotus jää sitten yritykseen voittona. Jos tuotantokustannukset ovat korkeammat kuin mikä on markkinoiden määrittämä hinta, yrityksen toiminta loppuu lyhyeen…

Mikäli yrityspohjalta toimivaa liikuntapalvelujen tuottajaa tuettaisiin suoraan julkisista varoita, se ei alentaisi hyödykkeen hintaa (koska hinta määräytyy markkinoiden, ei tuotantokustannusten perusteella) vaan kasvattaisi yrityksen voittomarginaalia. Sen lisäksi että tämä vääristäisi markkinoita, se ei olisi myöskään kovain järkevää julkisten varojen käyttöä: hyöty ei kohdistuisi kuntalaisille vaan yrityksen omistajille…

Yhdistyksillä tätä ongelmaa ei ole. Käytännössä yleishyödylliset yhteisöt kuten urheiluseurat eivät saa tuottaa taloudellista hyötyä osallisille vaan ovat velvollisia tuottamaan saamillaan tuloilla palveluja jäsenistölleen. Julkiset toiminta-avustukset näiden yhteisöjen toimintaan pitää siis käyttää toiminnan tuottamiseen. Kun liikuntaseuralle annetaan rahaa avustuksina, lopputuloksena pitäisi olla enemmän, parempia tai jäsenistölle edullisempia liikuntapalveluita. Yhdistyksen jäsenilleen tuottamien palvelujen hinnan määrittää siten viime kädessä niiden tuotantokustannukset, ei markkinat.

Toisin sanoen, ei ole syytä muuttaa aikaisempaa hinnastoa ainakaan tältä osin.

Oikaisuvaatimus koskien liikuntalautakunnan päätöstä avustuskelpoisuuden myöntämistä helsinkiläisille avustuskelpoisuutta hakeneille yhdistyksille 2016 (pdf)(html)

Ki-Ken-Tai Icchi ry:n avustuskelpoisuus hylättiin, koska katsottiin, ettei sen lajiliitto kuulu valtakunnallisen liikunnan ja urheilun kattojärjestö Valo ry:n varsinaisten jäsenten joukkoon. Myöhemmin on selvinnyt, että Suomen Kendoseurojen Keskusliitto ry on opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallisten liikuntajärjestöjen toiminta-avustuksen piirissä vuonna 2016, joten avustuskelpoisuuden ehdot täyttyy.

Eli päätöstä tältä osin korjataan. Ok.

 

One thought on “Liikuntalautakunta 16.6.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s