Viime viikolla keskiviikosta perjantaihin olimme liikuntalautakunnan kanssa lautakuntamatkalla Berliinissä tutustumassa kaupungin liikuntapaikkoihin ja -politiikkaan. Yritän kirjoittaa lautakuntamatkasta myöhemmin oman raporttinsa kun ehdin. Tämän perinpohjaisen henkisen- ja fyysisen valmentautumisen jälkeen olikin sitten lauantaiaamuna kukonlaulun aikaan hyvä lähteä Suomen merkittävimpään vuosittaiseen kansainväliseen miekkailukilpailuun Kupittaa Tournamenttiin Turkuun. Lautakuntamatkan jälkeen väsyneenä ei odotukset kisan suhteen olleet mitenkän valtavat, mutta suureksi yllätyksekseni saavutinkin kisoissa tähän asti parhaan tulokseni: 68 miekkailijan joukosta (jossa mukana oli olympiahopeamitalisti ja lukuisia maajoukkuemiekkailijoita kolmesta eri maasta) olin 16. Setämiehen on pakko olla tyytyväinen.
Näiden hulinoiden jälkeen paluu arkeen ja kokousteluun. Tässä seuraavan kokouksen (köykäinen) asialista:
4 Oikaisuvaatimus autolle aiheutuneen vahingon korvaamista koskevasta liikuntajohtajan päätöksestä (pdf) (html)
Ei voida osoittaa, että auton kolhu johtuisi Liikuntaviraston laiminlyönnistä tai muusta sellaisesta. Ok.
1 Anniskeluoikeuden puoltaminen ja maanhaltijan suostumus Korjaamo Group Oy:lle Rautatientorin Jääpuistoon ajalle 14.11.2014 – 6.4.2015 (pdf) (html)
Liite 1 Hakemus, Rautatientorin Jääpuisto, anniskelupuolto
Anniskeluoikeudet Rautatientorin Jääpuistoon. Ok.
1 Avustettavuuden evääminen Itä-Helsingin kiekko ry:ltä (pdf) (html)
2 Avustettavuuden evääminen Tanssiklubi Star ry:ltä (pdf) (html)
Tämän listan jälkeen on tarkoitus keskustella etenevästä avustusjärjestelmän uudistuksesta ja ennen kaikkea siitä, mitkä järjestöt tulevaisuudessa tulevat päässemään avustettavuuden piiriin. Eli käytännössä sitä, miten liikunta- ja/tai urheiluseura pitäisi määritellä. Tätäkin asiaa sivuttiin lautakunnnan Berliinin matkalla Berliinin osavaltion liikuntaviraston tapaamisessa ja vaikutti siltä että suuressa maailmassakin ollaan lähestytty tätä pääpiirteittäin samalla tavalla kuin Helsingissä nykyisin.
Itse lähtisin siitä, että esimerkiksi liikuntalajin tuettavuuden määritteleminen ei välttämättä ole Helsingin kaupungin liikuntaviraston tehtävä – virastolla on aivan tarpeeksi tekemistä muutenkin. Suomessa valtakunnallisesti liikuntapoliittisista linjauksista vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Tässä tapauksessa kakkien kannalta selvintä olisi, että kaupunki noudattaisi avustettavuuden määrittelemisessä näitä ministeriön linjauksia.