Liikuntalautakunta 8.5. 2014

Yhden kokouksen tauon jälkeen taas taistoon!

4 Liikuntalautakunnan lausunto kaupunginkanslialle lakiesitysluonnoksesta uudeksi liikuntalaiksi (pdf) (html)

Erittäin asialliselta vaikuttava lausunto. Erityisen tärkeää kunnallisten liikuntapalveluiden tulevaisuuden kannalta on se, että määritellään liikuntapalvelut kunnallisiksi peruspalveluiksi ja siten vältetään mahdolliset ongelmat kilpailulainsäädännön kanssa.

Lausunnossa esitetty kanta siitä, että ”valtionavustukset valtion liikuntabudjetista jatkossakin kohdentuvat nimenomaan liikuntatilojen perusparantamiseen ja uudisrakentamiseen”. Lain perusteluissa esitetty ajatus siitä, että kevyen liikenteen väylä olisi suosituin ja käytetyin liikuntapaikka on kyllä hieman pöljä. Kevyen liikenteen väylä on ennen kaikkea liikenneväylä ja osa liikenneinfrastruktuuria, ei liikuntafasiliteetti vaikka esimerkiksi työmatkapyöräilystä myös koituu liikunnan terveyshyötyjä. Pahin mahdollinen tilanne olisi se, että kunnat työntäisivät laadukkaan pyörätieverkoston rakentamisen liikuntatoimen kustannettavaksi.

Tahattoman koomiselta (vaikka sisällöltään ihan kannatettavalta) muuten vaikuttaa lakiluonnoksen määritelmä liikuntapalveluiden kohderyhmistä. Ne ovat ”lapset, nuoret, opiskelijat, työikäiset aikuiset, ikäihmiset, maahanmuuttajat, erilaiset vammaisryhmät sekä sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevat henkilöt ja lapsiperheet”. Ettei vaan joku ryhmä olisi unohtunut?  Miksi ei voisi vain sanoa, että liikuntapalvelut kuuluvat kaikille?

Ajatuksia sen sijaan herättää se, että lain ensimmäiseksi tavoitteeksi asetetaan liikuntaharrastuksen lisääminen. Miksi ei vain yksinkertaisesti liikunnan? Säännöllinen ja riittävä arki- ja hyötyliikunta on terveyden kannalta vähintään yhtä arvokasta kuin harrasteliikunta.

5 Helsingin kaupungin liikuntatoimen liikuntapaikkojen ja -laitosten yleiset ohjeet ja käytöstä perittävät maksut 1.1.2015 alkaen (pdf) (html)
Liite 1 Liikuntaviraston hinnasto 2015

Korotukset suurin piirtein inflaation luokkaa, eli ok.

6 Liikuntatoimen talousarvioehdotus vuodelle 2015 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015–2017 (pdf) (html)
Liite 1 Liikuntatoimen Tae-2015 perusteluosa

Pahin kipupiste – jälleen kerran on raamin mukaisen investointibudjetin pienuus. Nykyisellä tasolla ei ylläpidetä edes olemassa olevia kiinteistöjä kunnolla puhumattakaan siitä, että rakennettaisiin kasvavaan kaupunkiin uusille asuinalueille uusia palveluja.

7 Tanssiklubi Master ry:n Finland Open 2014 tapahtuma-avustukseen liittyvä oikaisuvaatimus (pdf) (html)
Liite 1 FinlandOpen2014_oikaisuvaatimus

Tapahtuma-avustusten jakoperusteissa erilaiset tapahtumat jaettiin kolmeen pääryhmään:

  • Aluelliset liikuntatapahtumat 1 000 €
  • Laajat liikuntatapahtumat 5 000 €
  • Merkittävät kansainväliset liikuntatapahtumat 10 000 €

Kun oikaisuvaatimuksessa esitetyn tiedon valossa tutkii listaa myönnetyistä tapahtuma-avustuksista, ei myönnetty summa ainakaan räikeästi poikkea muista myönnetyistä avustuksista. Esimerkiksi MetroSport 2014 tapahtuma noin 8000 osallistujallaan on saanut saman tukisumman. Eli, näin tänä vuonna, katsotaan ensi vuonna uudelleen.

8 Liikuntalautakunnan kokouspäivämäärät (pdf) (html)

Onko näitä harvemmin kuin aikaisemmin? Jotenkin tuntui, että kokous olisi ollut aikaisemmin noin joka toinen viikko, nyt kolmen viikon välein. Mitä sitä ihminen tekee kaikella tällä vapaa-ajalla?

1 Senioriliikunnan ikärajan nosto 63 ikävuoteen (pdf) (html)
Päätöshistoria (pdf) (html)

Jätettiin pöydälle edellisessä kokouksessa. Edelleen olen sitä mieltä, että ok.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s